Monday, December 22, 2008

dilema seorg perantau.. adakah aku MURTAD negeri sendiri?


dilema neh aku rasa ramai yg rasai,
especially budak2 yg dr utara or timur yg belajar dekat tmpat org
sbgai contoh, kedah penang, kelantan, terengganu.
dan sebaliknya

dilema yg aku maksud kan ialah, PENGUNAAN BAHASA, LOGHAT dan sebagainya
well, undeniable, aku lebeh prefer guna loghat kedah then cakap KL "ko ape and so whatever"
tp tah la,
kejadian semalam buat aku terpikir,

aku tgh lepak dgn mmber aku sorang neh, (member kedah)
then cakap2 aku TERLEPAS cakap "APSAL" it should be "AWAT"
well, its not a big thing at all pon aku rasa,
tapi lepas ja aku cakap bnda tuh, diorg asyik BAHAN yakni MENGANJING aku
ahhhhhhhh

then, aku start teringat,
cik midiyana penah tegur aku, waktu part 1 kelas bbm
dia cakap aku kena buang sikit loghat KEDAH aku kalo x payah nk survive.
betol ka?
aku rasa betul gak, sbb sometimes, bila aku cakap KEDAH ngan budak2 KL
diorg agak kurang paham.

so aku nk tnya korang,
adakah salah kita menjadi murtad (murtad dlm term negeri not agama ok) sebentar dgn mengubah penggunaan bahasa kita or hentam ja cakap kedah (or apa2)

plus ada yg kata, org kedah cakap KL, neh culture shock lah, poyo lah. betoi kaaa??
abaq mai skettt

FYI : aku dekat melaka, if org aku xkenal, aku cakap KL lah (sapa yg pandai2 bg slank neh dgn nama KL??)

and if org tuh aku kenal, aku cakap ja kedah. lantak lah ang paham ka x.

13 comments:

Encik Luzzi said...

be flexible.

since kau tau loghat kedah, aku rasa kau boleh guna loghat tu utk orang yang faham loghat kedah. same thing goes for people yang tak brape nak faham loghat kedah.

aku tak rasa perkara macam trcakap 'apsal' instead of 'awat' bukannya murtad. kau student yang study di melaka, of course la trsilap sikit2 aite?

Aliya Azmi said...

kalau balik 'sarang', kena cakap bahasa sarang la.

mcm aku, kat melaka, nak guna comforter, aku cakap:"aku nak amik gebor jap."
budak lain melopong. lol

bila aku cakap aku amik baju kat almari, aku kata, eh, jap, nak gi robok.

lol. bukan masalah utara sahaja LOL. masalah komuniti neh!


kalau kat tpt lain, cakap bahasa standard.

kalau kawan, mmg taram sudah! heheheeh

RiRa said...

u kn pndai bezakan la..
comel ape loghat kedah.hahaha..

tapi time keje, jgn la..
lol

Anuar Ali said...

itu advantage per.. those yg ada bahasa loghat u huys ada somhing yg org len x da.. kita yg x reti nak ckp bila ckp tu yg bunyik burok skit..lg x leh pakai.. motifnya? proud to b ur self.. pe pun bahasa n loghat kita, kita org MALAYSIA! x gitu?

DicKiE aDaMs said...

sayang itu namanya laras bahasa..

ckp loghat kedah dengan mulut senget2 is u takie.. be proud of it..

lgpun.. ade + gak.. sng nak mesra especially ngn org utara yg len.. jgn jd assabiyah dah la..

tp tpp xdpt lwn loghat kelantan.. taste sgt! haha jeriii!!!! haha

hans said...

ek eleh...jumpa aku pun kadang2 cakap KL...hahaha...biasa lah weih..1st aku masuk uitm melaka tu..loghat aku gila punya pekat..pastu ada sorang budak bernama MAYU tegur aku..dia kata dia tak paham apa aku cakap n bahasa aku macam bahasa baku..so aku rasa tak salah cakap KL ker sarawak ker..tgok tempat la...Lapot pun kata dkt aku macam tu...kena buang loghat baru leh survive...cik midiyana pun pernah kata macam tu...btw, aku bangga jer cakap kedah...jumpa orang kedah cakap jer lah kedah...senang cerita...biasa lah terlepas sekali sekala kan...relax lorr....

Aliya Azmi said...

aku baru teringat, lain kali, ko sebut

"porkhe?"

hehe. lagi care!

John Micheal Takie Lewis said...

dickie : cehh. kena buat entry yg terasa menyentap dn sbgai nya

hans: ang tuh yg cakap KL terok2 kan.
dgn aku pon cakap KL. kata aku cakap Kl konon!
boooooooooo

ZLC said...

kahakka..dah tuh? i neh? dak kl bljr kt kltn? kene gak u kdg2 ckp bahse mereka in order to survive.

tp..depends gak la kan. cam i..kejadah i nk ckp kelate!!!

kte ramai2 ckp omputih je la pasni!

ahahha! tkde pening2!

MatnoQ sQuarDa said...

ceh..
ikut keadaan ar.. ank dah duk jauh..
kna la ikut sana.. kalau duk kedah.. cakap kedah..
yg culture shock tuh..
baru p kl 2 minggu dah ckp kl.. kalau p tuh ngaji 2 3 tahun xpa..
neh baru p mlawat kl balik pas 2 minggu ckp kl.. wakakkaka
tu baru culture shock..
kalau ank dah duk sana ckp kl..
balik kedah ckp kedah xpa ah..
kalau terlepaih spatah dua stended..
lepak ngan ak pn ak prasan ank byk terlepaih ckp kl..
wakkakak

unnnamed said...

apa masalah sgt budak kecik oi. cakap pi la loghat apa pun. jgn lupa agama, bangsa dan negara sudah. abis cerita. toksah dok pening nak pikiaq cakap loghat apa.

Jazli Safwan said...

ces..
vote for loghat kedah..
aku kalo dok london pon aku nak cakap kedah jugak..

SaifulBashrie said...

hang xsalah pun, kawan2 hang tu yang pedor kot..apa kata lepaih ni hang wat terlepas ckp omputih tgk..depa nak kata pa..kehkeh..